En säljplan eller en kampanjplan är en plan för hur försäljningen ska ske. Det viktiga är att planen inte är för komplicerad eller innehåller för många moment.
- Vad är målet med kampanjen?
Är det att öka försäljningen med x antal procent? Är det att introducera en ny vara? Är det att göra fler kunder i närområdet eller målgruppen medvetna om butikens existens? - Bestäm målgruppen
Vilka vänder vi oss till? Stamkunderna, nya kundgrupper, alla som ska ta studenten? - Vilka aktiviteter ska vi göra för att nå målet?
Vad ska hända? Till exempel hur ska skyltningen göras.
Man får aldrig glömma att kampanjen även måste rikta sig internt. All som är involverade i kampanjen måste känna till den och vad man vill uppnå. - Vilka resurser behöver vi?
Vilka resurser behövs för att säljmålen ska kunna uppnås?
Till exempel material till skyltningen. - Hur ser tidsplanen ut?
I vilken ordning ska de olika aktivisterna göras? När ska aktiviteten vara genomförd? Vad är slutdatum? Finns det delmål? - Marknadsaktiviteter
Hur ska man informera kunderna om aktiviteterna i butiken?
Genom vilka medier ska vi förmedla budskapet till målgruppen? De finns många möjliga kanaler för extern kommunikation. till exempel personliga möten, sociala medier och kontakt med traditionell media. Den grafiska profilen ska alltid användas eftersom målgrupperna alltid lätt ska känna igen vem som är avsändare. - Uppföljning
Hur gick det? Uppfyllde målen? Vad gjorde bra och vad gjorde mindre bra? Vad kan göra bättre nästa gång?
Att utvärdera resultatet
Utvärdering är en viktig del av ett projekt – antingen det rör sig om ett skolprojekt eller att utvärdera en säljplan. Meningen med att utvärdera ett projekt är att lära sig något för framtiden, att få nya kunskaper och att kontrollera om de uppställda målen har uppnåtts. Man gör detta genom att jämföra det man ville uppnå, men det som man uppnådde i verkligheten efter projektet var genomfört.
Man jämför både det som är bra och det som är mindre bra. Man gör utvärderingar av projekt för att kunna kontrollera resultatet av en genomförd verksamhet och för att skaffa underlag för förändring och utveckling inför framtiden.
Det är viktigt för alla inblandade att få veta vad ett projekt faktiskt har lett till. Dels för att mäta mot de mål man satt upp, dels för att visa att de uppnåtts.
Svaren som bör besvaras är:
• Är målen nådda?
• Vad gick bra och vad gick dåligt och varför?
• Vilket resultat fick insatsen/insatserna?