En marknadsföringskampanj är en kortare eller begränsad marknadsföring av en produkt eller en grupp av produkter. Anledningen att man vill begränsa marknadsföringen till en kampanj kan till exempel vara att det rör sig om en säsongvara eller att kampanjen bedriv inom ett begränsat geografiskt område.
1. Vad är målet med kampanjen?
Kampanjplanen beskriver hur du ska nå dina marknadsföringsmål. Man börjar med att klargöra vad målet är med kampanjen. Är det till exempel för att öka försäljningen med x antal procent? Är det att introducera en ny vara?
Vilka vänder sig kampanjen till? Är det nya eller gamla kunder?
3. Vilka aktiviteter ska vi göra för att nå målet?
Lista de aktiviteter som ska ingå i kampanjen.
4. Vilka resurser behöver vi för att genomföra kampanjen?
Vilka resurser behövs i till exempel tid, pengar och personal för att genomföra kampanjen? När man ska räkna på en kampanj drar man ifrån kostnaderna från intäkterna och får då ett resultat, kallat bidrag. Ordet resultat brukar man använda när det gäller att beräkna hur det går för ett helt företag. När det gäller enskilda kampanjer kallar man det man får fram genom att minska intäkterna från kostnaderna för bidrag:
Kampanjintäkter – kampanjkostnad = bidrag
I vilken ordning ska de olika aktivisterna göras?
När ska aktiviteten vara genomförd?
Finns det delmål?
Vilken är slutdatum?
Vad ska göras?
Genom vilka medier/kanaler ska vi förmedla budskapet till målgruppen?
Hur gick det?
Är målen nådda?
Vilket resultat fick insatsen/insatserna
Vad kan göras bättre nästa gång?
Det finns flera sätt att redovisa resultat – till exempel genom marknadsundersökningar eller genom att mäta försäljningsstatistik. Statistik kan vara ett sätt att konkret mäta uppnådda mål.