När du ska redovisa ett arbete, ett föredrag eller en längre text eller göra en presentation eller sammanställa uppgifter måste du välja ut de viktiga delarna av texten och göra en sammanfattning av dessa.
En sammanfattning är en kortare, översiktlig redogörelse för ett innehåll.
- Läs igen materialet. Vad handlar det om?
Det är nästan omöjligt att skriva en sammanfattning över något som man inte förstår. Börja därför med att skaffa dig en översikt genom att formulera innehållet i en enda mening. Detta blir också din påminnelse om vad sammandraget ska handla om så att du inte frestas att sväva ut för mycket.
- Markera viktiga ord och fraser i texten.
- Börja med att skriva ner huvudpunkterna med utgångpunkt från de markerade orden och fraserna som rubriker och underrubriker.
- Skriv en sammanfattning med utgångpunkt från ledorden genom att med egna ord beskriva innehållet. Håll dig neutral och objektiv. Det innebär att du ska hålla dina egna värderingar, känslor och åsikter borta från sammanfattningen.
- Skriv ett första utkast till sammanfattning. Skriv kort, enkelt och tydligt.
Ta med alla huvudpunkter och ledord, men använd egna formuleringar. Du ska inte skriva av någon annans ord. Sammanfattningen ska vara max en fjärdedel av ursprungsmaterialet.
- Låt gärna sammanfattningen vila lite (någon timma eller till nästa dag) innan du redigerar och ändrar i din sammanfattning. Ta bort all onödig information.
- Lusläs din färdiga text många gånger för att rätta skrivfel.